Королев Петр Михайлович : другие произведения.

Индекс Человечности 1

Самиздат: [Регистрация] [Найти] [Рейтинги] [Обсуждения] [Новинки] [Обзоры] [Помощь|Техвопросы]
Ссылки:
Школа кожевенного мастерства: сумки, ремни своими руками
 Ваша оценка:
  • Аннотация:
    Написанная в соавторстве со Светланой Аристовой, эта работа является первой из цикла статей по программе 0.62, которая инициирована докладом С.Аристовой на семинаре 1995 года в Дании "Теоретические вопросы политической этики", а также "Космическим субъектом" Владимира Лефевра. Текст трудный, но побуждающий думать. "Вдохновляющий текст" - комментирует Президент Всеиндийской ассоциации педагогических исследований Бал Кришна Паси.


   ИНДЕКС ЧЕЛОВЕЧНОСТИ. СТАТЬЯ 1.
   На русском и английском языках

Дейтор действительно комментирует,

что глобальная этика не должна быть

основана на нашем историческом опыте.

Прошлое не помогает решать этические проблемы,

создаваемыми новыми формами жизни.

Только гораздо более гибкий процесс и

ориентированный в будущее этический подход могут помочь.

Таким образом, далеко не бесполезной является построение

тысячелетней перспективы, что является точно

таким же типом деятельности, которая должна занимать ученых,

историков и футурологов, если мы хотим выжить и процветать,

и обнаружить, кто и что то, что "мы" есть.

Структура знания, таким образом, является эпистемически обоснованной.

Эпистема - это границы того, что познаваемо -

она не устойчива и исторически изменчива.

Таким образом, то, что кажется полным знанием одному поколению,

кажется магией или майей другому.

Paper for the International Symposium on Reflexive Control, Moscow, October, 17-19, 2000

Knowledge-Information transformation: reflexive games in human language


Svetlana Aristova, Peter Korolev

Abstract of paper.

Доклад, представленный на международном симпозиуме по рефлексивному управлению, Москва, 17-19 октября 2000 г.

Знаниево-информационное преобразование: рефлективные игры в человеческом языке

Светлана Аристова и Петр Королев

Аннотация.

   There is a set of key verbs, which define behavioral pattern of an actor or consciousness of a subject. We analyze analytical and practical domains for application such words as be, do, act, order, get, set, have, etc., in their three clusters.
    
Based on the source (Shchedrovitsky, 1968) we have found some recursive relations and interpret them as reflexive games using interpretation toolkit of V.Lefebvre (1996). System of equations described behavioral pattern is analyzed.
  
Application to education, electoral activities, research (epistemology, axiology and futures studies), and knowledge economy is discussed.
   Имеется набор ключевых глаголов, который определяет структуру поведения деятеля или сознание субъекта. Мы рассматриваем области анализа и практического приложения подобных слов, таких как be, do, act, get, set, have и др., которые объединяем в три кластера.
   Основывая свое рассуждение на источнике (Щедровицкий, 1968), мы обнаружили несколько рекурсивных соотношений и интерпретируем их, согласно инструментарию интерпретации, представленному источником (Лефевр, 1996). Анализируется система уравнений, описывающих поведенческую структуру.
   Обсуждается приложение к образовательной и выборной деятельности, исследованиям (эпистемологическим, аксиологическим и футурологическим) и знаниевой экономике.
   Но прежде, чем значимые глаголы каким-то образом выстроить в список, мы размышляли над темами, которые занимали, например, Пифагора и его подвижников и последователей.
   Before we set the relevant verbs in form of the list, we reflected subjects Pythagor of Samos and his devotees and followers focused on.
   Number theorists are interested in properties such as whether a number is even, or prime, or the sum of two primes. The roots of the subject were laid down by the followers of Pythagor of Samos. in ancient Greece, by Diophantus of Alexandria, and by Hindu writers such as Brahmagupta and Aryabhata. Present-day number theory draws on modern algebra, numerical and classical analysis, statistical techniques, and a rich history of methods for solutions to problems that have intrigued mathematicians for at least 4,000 years.
   In astronomy, the Pythagoreans were well aware of the periodic numerical relations of heavenly bodies. The celestial spheres of the planets were thought to produce a harmony called the music of the spheres. Pythagoreans believed that the earth itself was in motion. The Pythagoreans noticed that vibrating strings produce harmonious tones when the ratios of the lengths of the strings are whole numbers, and that these ratios could be extended to other instruments. They knew, as did the Egyptians before them, that any triangle whose sides were in the ratio 3:4:5 was a right-angled triangle. The most important discovery of this school--which upset Greek mathematics, as well as the Pythagoreans' own belief that whole numbers and their ratios could account for geometrical properties--was the incommensurability of the diagonal of a square with its side. This result showed the existence of irrational numbers. Whereas much of the Pythagorean doctrine that has survived consists of numerology and number mysticism, the influence of the idea that the world can be understood through mathematics was extremely important to the development of science and mathematics.
   Pythagoreans believed that all relations could be reduced to number relations ("all things are numbers"). This generalization stemmed from certain observations in music, mathematics, and astronomy. (J anice A. Henderson)
   The Greeks were the first to apply deductive methods to number theory. Euclid's Elements (300 BC) contained the basic properties of prime numbers -- a prime number being one whose only positive divisors are itself and 1. In this famous work he showed that there are an infinite number of primes, and that any whole number greater than 1 is either a prime or a product of primes. Together with the statement that the prime factors of a number are unique, this constitutes the Fundamental Theorem of Arithmetic. (J. L. Berggren)
   Georgy Shchedrovitsky in his program of humanity studies (1968, SS.113-114), stated mega-project for theoretical researches that includes 12 projects. They are
   (1) Laws of development the social reproduction structures,
   (2) functioning and development of the social entity (integrity) in form of mass activities on individual and group level,
   (3) interaction of many individuals,
   (4) actors, their coordination and subordination structures at different practice fields,
   (5) social institutes as forms of social organization,
   (6) cultures, semiotic and phenomenology approaches to their description as activities regulators,
   (7) individual behavior,
   (8) group dynamics and collective (cooperative) structures,
   (9) community and class organization of individuals,
   (10) human personality and its typologies,
   (11) consciousness and its structure, typology of consciousness,
   (12) mental sphere of human.
   Basic assumption of the author was rooted on theory of activities and on general methodology of system and structures researches. Experts made their estimates whether links between the projects (elements of mega-project) exist. The set of dependences (sentences) experts found out are:
   1=1
   2<1
   3=3
   4<2,5,6,8,9,10,11
   5=5
   6<1,2,4,7,8,9,10
   7<3,8,9,10,11,12 and <<4,5,6
   8<7,9,10,11,12 and <<4,5,6
   9<4,5,6,8,10,11
   10<4,5,6,7,8,9,11,12
   11<4,5,6,7,8,9,10
   12<4,6,7,10,11,
   where < is for `depends on', << is for `depends weakly (or indirect way) on'
   Георгий Щедровицкий свою программу гуманитарных исследований (Щедровицкий, 1968:113-114) сформулировал в виде мегапроекта теоретических исследований, состоящего из 12 проектов. Это (1) законы развития структур общественного воспроизводства, (2) функционирование и развитие общественного целого (целостности), (3) взаимодействие многих индивидов, (4) деятели, структуры их координации и субординации в различных областях практики, (5) социальные институты как формы общественной организации, (6) культуры, семиотический и феноменологический подходы к описанию регулятивов (норм) деятельности, (7) индивидуальное поведение, (8) групповая динамика и коллективные (кооперативные) структуры, (9) организация индивидов в сообщества и классы, (10) человеческая личность и ее типологии, (11) сознание и его структура, типологии сознания, (12) психическая сфера человека.
   Базовое предположение автора основывалось на теории деятельности и общей методологии системных и структурных исследований. Экспертами были сделаны оценки наличия связей между проектами (элементами мегапроекта). Набор этих зависимостей, выявленных экспертами, выражается соотношениями:
   1=1
   2<1
   3=3
   4<2,5,6,8,9,10,11
   5=5
   6<1,2,4,7,8,9,10
   7<3,8,9,10,11,12 and <<4,5,6
   8<7,9,10,11,12 and <<4,5,6
   9<4,5,6,8,10,11
   10<4,5,6,7,8,9,11,12
   11<4,5,6,7,8,9,10
   12<4,6,7,10,11,
   где = означает `не зависит', < означает `зависит от', << означает `косвенно (слабо) зависит от'.
   We put each project a verb:
   1 - be, 2 - do, 3 - act, 4 - order, 5 - get, 6 - set, 7 - have, 8 - unite, 9 - organize, 10 - personalize, 11 - understand, 12 - feel.
   For further development we set six arguments, A - person, B - fused-and-mixed (B1+B2), C - behavior, D - sensation, E - real, F - interaction, and three clusters, functions from three arguments (B1,E,F), from one argument (F), and from four (eight) arguments (A,B2,C,D).
   The influence of B to the system functions is 64 %, the rest influences at the level of 36 %. It corresponds to the golden section principle developed by V.Lefebvre in his book `Kosmicheskij Subjekt (1996, S.66).
   Alternative discourse leads to recursive analysis. So, the expression for 12-th sentence one could rewrite in form:
   Feel 12= <(4,6,7,10,11)= order<(<(2,5,6,8,9,10,11), set<(1,2,4,5,8,9,10,11), have<(3,8,9,10,11,12;<<(4,5,6)), personalize<(4,5,6,7,8,9,11,12), understand<(4,5,6,7,8,9,10)). (1.1)
   Recursive relation on the arguments A and C means that this dependence could be very complicated in simulation experiment, particularly in the research subject design. One may conclude that human mental sphere and human person characteristics are in ongoing reflexive game. The nature of the game is determined with autocatalysis of the system transformations.
  
   Мы поставили каждому проекту в соответствие глагол 1 - be, 2 - do, 3 - act, 4 - order, 5 - get, 6 - set, 7 - have, 8 - unite, 9 - organize, 10 - personalize, 11 - understand, 12 - feel.
   Далее мы вводим набор из шести аргументов, A - личность, B - сплавленное и смешанное (B1+B2), C - поведение, D - ощущение, E - реальное, F - взаимодействие, и три кластера или функции трех аргументов (B1,E, F), одного аргумента F и четырех (восьми) аргументов (A, B2, C, D).
   Влияние аргумента B на системные функции составляет 64 %, остальные влияют на уровне 36 %. Это соответствует принципу золотого сечения, развиваемому В.Лефевром в книге Космический субъект (1996:66).
   Альтернативный дискурс ведет к рекурсивному анализу. Так, выражение для 12-го предложения может быть переписано в следующей форме
   Feel 12= <(4,6,7,10,11)= order<(<(2,5,6,8,9,10,11), set<(1,2,4,5,8,9,10,11), have<(3,8,9,10,11,12;<<(4,5,6)), personalize<(4,5,6,7,8,9,11,12), understand<(4,5,6,7,8,9,10)). (1.1)
   Рекурсивное соотношение по аргументам A и C означает, что эта зависимость может быть очень сложной в моделировании, в частности при разработке предмета исследования. Можно заключить, что человеческая психическая сфера и характеристики человеческой личности находятся в постоянной рефлективной игре. Природа этой игры определяется автокатализом системных трансформаций.
   The similar recurs and corresponding game takes place concerning human consciousness, and its descriptive knowledge systems. Unite, organize, have and personalize are actors of the recourses.
   Four binary reflexive games set - order; have - unite; unite - organize; organize - personalize have in their bases the similar recursive equations.
   In descriptive models of human personality and its typologies we could observe (and participate) in reflexive game, which has six recursive dimensions for its development into integrity.
   They are:
   Personalize - feel,
   Personalize - organize,
   Personalize - unite,
   Personalize - have,
   Personalize - understand,
   Personalize - set.
   It's not difficult to write equations for these recursive relations.
   Подобную рекурсию и соответствующая игра имеет место относительно человеческого сознания и его описательной знаниевой системы. Unite, organize, have и personalize являются акторами этих рекурсий.
   Бинарные рефлексивные игры set - order; have - unite; unite - organize; organize - personalize могут быть представлены аналогичными рекурсивными уравнениями.
   В описательных моделях человеческой личности и ее типологий мы можем наблюдать (и участвовать) в рефлексивной игре, которая имеет шесть рекурсивных измерений своего развития в направлении к целостности. Это:
   Personalize - feel,
   Personalize - organize,
   Personalize - unite,
   Personalize - have,
   Personalize - understand,
   Personalize - set.
   Не трудно написать уравнения для этих рекурсивных отношений.
   This technique was applied for study the genesis of ethnic language (P.Korolev, 1997), for conflict resolution (S.Aristova and P.Korolev, 1994, 1995, 1997), for PR during 1998-2000 election campaigns, for Methodology renewal in futures studies (1997, 1999, 2000), for management at the local Education market (S.Aristova, 1997), for Family Strengths Research, for pilot education project 0.62 for student of secondary school (1999-2000), etc.
   Bibliography.
   1. Lefebvre V.A., 1996, Kosmicheskij Subjekt, M., In-kvarto
   2. Shchedrovitsky G.P., 1968, Sistema Pedagogicheskikh issledovanij (Metodologicheskij analiz), In: Pedagogika I Logica, M. Kastal, 1993, ss.16-200
   3. SMAC Archive (Korolev P.M., Aristova S.M., eds. Program for methodology studies of genesis and functioning of Komi-Permyak Language, report at the International Conference, 1997; Workshops and Institute at the Annual conference on conflict resolution held at Saint-Petersburg 1994, 1995; Conversation when we play, workshop at the WFSF World Conference, Brisbane, Australia; Education plan of the Pilot course on Computer sciences 0.62, Kudymkar, 2000, RFSRP in collaboration with Alabama State University).

June, 30, 2000,

Kudymkar, Russia 619000,

SMA center for Education

studiakorolevae@mail.ru

   Tel (34260) 46765
   Эта техника применялась для изучения происхождения этноязыка (П.Королев, 1997), для разрешения конфликтов (С.Аристова и П.Королев, 1994,1995,1997), для PR во время избирательных кампаний 1998-2000 гг., для методологического обновления в рамках футурологии (1997, 1999, 2000), для управления на местном рынке образовательных услуг (С.Аристова, 1997), для исследования семейных уз, для пилотного образовательного проекта 0,62 для школьников средней школы (1999-2000) и т.п.
   Библиография.
   1. Лефевр В.А., Комический субъект, М.: Ин-кварто, 1996
   2. Щедровицкий Г.П. Система педагогических исследований (Методологический анализ). В книге: Педагогика и логика, М: Касталь, 1993, сс.16-200
   3. Архив Образовательного центра Светланы М. Аристовой. (Аристова С.М., Королев П.М., ред. Программа методологического исследования происхождения и функционирования коми-пермяцкого языка, доклад на международной конференции 1997, семинары и институт на ежегодной конференции по разрешению конфликтов, Санкт-Петербург Conversation when we play, workshop at the WFSF World Conference, Brisbane, Australia; Учебный план пилотного курса по информатике 0,62 Кудымкар, 2000; RFSRP in collaboration with Alabama State University).

30 июня 2000 г.

Володарского 25, Кудымкар, Россия 619000,

Образовательный центр Светланы М. Аристовой

   Tel/факс (34260) 46765

ДОПОЛНЕНИЕ APPENDIX

Expanding our Knowledge and Ignorance

Understanding the next 1000 Years

 By Sohail Inayatullah

Sohail Inayatullah is professor of futures studies with the International Management Centres, visiting academic at Queensland University of Queensland and professorial research fellow, Tamkang University, Taiwan. In1999 he held the Unesco Chair, Center for European Studies, the University of Trier and the Tamkang Chair, Tamkang University, Taipei. Recent books include: Situating Sarkar and Transcending Boundaries and The University in Transformation. s.inayatullah@qut.edu.au

     
   Notes of Peter Korolev.
   What will the world look like in one thousand year?
   The wold, not the universe or the earth, but the world of humans, for whom thousand means a quality estimate for period of time, a resource of their, including posteriorities, life. What kind of calculation will define of human reasoning after two centuries Peano's invention? It's more relevant question. His axiomatics for naturals seems to me now produces a lot of difficulties and incoherency of mathematics-based logic. Natural sun-and-moon centered calendar sets its 365,25 days year. Quantum generator invention and time etalon based on this technology challenges search new ways for a chronology measurement and storage.
   What factors will create the long-term future?
   Factorization is a technique according to which complex knowledge transforms to the simplest form. It is possible not always. This question opens three new ones issues to discuss. Factors--create--length. Simplification of the picture means disfocus forseeing therefore reduce length; calculating time for factor usage expand the present situation; this expansion could disturb boundaries, make them quantum and discrete. Length then should be determine in other manner, for instance in spirit of Leibniz monadology, the Kinetic equation solution, or F.Capra knowledge convergence, Caroll logic and so on.
   What are the trajectories?
   Peter Allen (1993) writes about trajectory the following:"As has been shown elsewhere (Allen, 1988) for systems with non-linear interactions between individuals, what this does it destroy the idea of a trajectory". If trajectory means a way, it seems to me like a flight or ride full of jumps. For thinking that knows regular motion fits-and-starts are disturbances for it, the regularist mind exludes them from the notion of way or motion.
   Will we survive as a species?
   It's better to ask, will we live in discrete way, beyond or overlaping the transition of deaths? When cell wil know how to regenerate itself? To die as species and to born as immortal integrity. Then modes of werb will change and there will not distinction between 'was', 'been', 'is', or 'will'
   Will science reduce human ignorance through its discoveries or will ignorance increase?
   Distinction between ignorance and scientific attainments seems faulse, not pruductive. How to overlap it and invent such a form where both will be different sides of the one. How to convert meaning of both notions so that ignorance could perform as preform of knowledge and vice versa.
   Will that which is most important to us always remain a mystery?
   Ludwig Wittgenstein writes in his Logic Philosophical Tratise (point 6.5). Mystery does not exist. If question could be put, then it may answered. Point 7. Thing about which possible say nothing, should be kept in silence.
   What should be the appropriate framework in which to think of the long-term?
   Very good question. What is the limit of thinking? The main question of thinker.
    
 Ваша оценка:

Связаться с программистом сайта.

Новые книги авторов СИ, вышедшие из печати:
О.Болдырева "Крадуш. Чужие души" М.Николаев "Вторжение на Землю"

Как попасть в этoт список

Кожевенное мастерство | Сайт "Художники" | Доска об'явлений "Книги"